onsdag 20 april 2011

Näsan i vädret

Jag är förvånansvärt lugn men det är ju för att det mesta brukar ordna sig förr eller senare, det enda som gör mig lite ledsen är tanken på att jag kanske aldrig kommer att få chansen att arbeta som guldsmed igen om jag inte startar eget.

Kanske är det för att jag inte vill tillräckligt mycket som jag vill göra det? Att jag är bra nog vet jag väl om men det intresserar mig inte att behöva kämpa så mycket för att bli en piss i havet. Det jag skulle vilja är att jag och Andreas hittar en trea så att vi kan få upp ett lekrum med tvspel och min arbetsbänk och sedan tar jag det därifrån. Göra en snygg etsy-affär med Cthulhusmycken och annat nördigt och sedan får man se vad som händer.

I måndags fick jag höra att det vore synd om jag skulle sluta med det här eftersom jag är duktig men det är otänkbart för mig att sluta eftersom det vore samma sak som att sluta andas eller tala mitt modersmål. Kanske var det ingen slump att jag fick den där idén när jag satt hos syon utan det var meningen, det var meningen att jag skulle utformas till en elitistisk guldsmed med näsan i vädret, det var helt enkelt meningen.

Jag är inte för mer än andra men jag är glad över att jag har passionen, att jag kan brinna för något.

Tittade igenom mina gamla skolsaker igår och det är så konstigt att se att jag gjorde mitt första silversmycke 1998, det känns fortfarande som igår när jag bröt av borr och sågblad på löpande band och inte visste vad en fäll var för något vilket fick en guldartrea att rygga tillbaka när hon mötte mig översållad med mässingsspån. Det börjar närma sig tioårsstrecket för mitt gesällbrev och jag skattar mig lycklig över att jag är äldre och fick ta del av skolan när den fortfarande hade lite anseende i branschen.


Tänka sig, jag valde samhällsprogrammet och se var jag hamnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar