fredag 17 februari 2012

Tio kronor väl spenderade


Gick upp strax efter sju i morse för att pallra mig iväg till läkaren som jag kors i taket fick en tid till även fast receptionen förklarat för mig att man minsann måste ringa henne på telefontiderna hon har även fast läkaren sade att hon oftast inte svarar. Förstår inte.

I alla fall! Anländer till vårdcentralen tio minuter innan utsatt tid och ger mig in och virrar, alla dessa olika vårdcentraler och sjukhus jag varit på genom åren gör att jag aldrig har lärt mig rutinerna och självklart gjorde jag fel även här. Följer skyltar mot distriktläkarmottagning, ser en skylt med läkarens namn men missuppfattar det och väntar i provtagningsväntrummet istället. Upptäcker efter tio minuters väntan, ren uppskattning eftersom det inte fanns en klocka i något av de två väntrummen jag satt i, att jag skulle gå in GENOM dörren till labbet eftersom läkarens väntrum var i slutet av den korridoren. Susar in där, finner ingen klocka och får istället hjälp av en vänlig själ som arbetar där som upplyser mig om att jag skall anmäla mig i kassan vid ingången. Går i rask takt tillbaka medan jag muttrar en ramsa om skyltar och djävulstyg, betalar och knatar tillbaka. Ett väntrum för barnmorskemottagningen uppenbarligen, ALLT handlar om graviditet vilket inte är intressant för fem öre. Läkaren kommer och hon säger inte ens mitt namn så jag vet inte förrän jag stiger in på hennes kontor att jag har kommit rätt och hon gör inte det klassiska med att skaka hand heller vilket gör mig än mer förvirrad.

Hon tittar skarpt på mitt ansikte och går snabbt och koncist genom det jag ville ha hjälp med och jag behövde inte ens hävda mig. Tio minuter senare är jag färdig och behöver bara vänta tills Kronans droghandel öppnar vilket gör att jag mumsar i mig en semla vid nio på morgonen, inte riktigt säker på om det var så gott fast. Joo.. Det var det, ett bageri som skär locket som en trekant är aldrig fel! Självfallet är det någon tosse som börjar prata med mig även fast han är artig nog och slutar efter ett tag vilket jag är väldigt glad över, istället står han och pratar om olika utgåvor av Bibeln med damen bakom disken.

Det sista jag gjorde innan jag styrde kosan mot apoteket var att köpa en formfranska för en tia för att sedan glatt gå ut och mata änderna, honan på bilden nappade bröd från min hand men jag lyckades inte riktigt få det på bild.

Änder, underbara fåglar! De kvackar och kvittersnattrar och slänger sig efter brödet likt delfiner och gör mig glad i hela kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar