onsdag 13 mars 2013

Dag 2 - Vad jag kallar mitt hem för stunden

Att kalla det för en stad är kanske lite väl att ta i av listan, tycker jag allt... Östansjö är mer utav ett samhälle även om det faktiskt har funnits i över hundra år nu (ja, jag har boken) och det är en blandning av "föbannat idyllisk" natur, motorväg och traktorer.

Jag växte till och med upp utanför Östansjö vilket har gjort under för min syn på vad som är nära eller inte, här tas det inte några bussar i onödan inte!

Däremot trodde jag inte att jag skulle hamna här igen, särskilt inte på det här sättet, men det är ändå hemma och kommer alltid att vara det. Jag vet var många av landsvägarna går även om jag är duktig på att gå vilse, det finns ett piratskepp i en lekpark och Dovra sjöar är bara en bit ifrån med cykel. Att springa runt här är en fröjd eftersom jag då slipper att vända tillbaka utan istället kan ta en bra runda samt att det finns åtskilliga andra att växla mellan. 

När jag var liten fanns det kiosk, Ica, bankkontor och postkontor men allt eftersom åren gick så bleknade de bort även om det tillkom en pizzeria och en hästsportsaffär. Det finns en boklada som har öppet på sommaren som jag aldrig har lyckats titta in i samt att pizzerian faktiskt har förvånansvärt god pizza och det finns ju faktiskt Donken runt hörnet. Biblioteket är dessvärre en sorglig syn jämfört med barndomen och det som var bibliotek på min tid är numera en skolsal medan böckerna står och trängs i vad som en gång var en entré.

Kiosken har faktiskt lite intressanta saker i sitt utbud som lokala produkter vilket faktiskt är kul och får jag välja så lägger jag nog hellre mina pengar på en kiosk än ett Statoil om jag måste köpa mjölk till överpris jämfört med andra ställen.

Det är ett hem, ett nostalgiskt hem och inte ett hem jag kommer leva i för alltid men likväl så är det ett hem och ett förbaskat trivsamt hem också. 

1 kommentar: