tisdag 9 april 2013

Det där med hormoner...

Jag säger inte att jag inte tror på hormoners inverkan på folk, däremot så tror jag inte på att hormoner inverkar på personers omdöme att inse att de har gjort något förhastat och att dessa hormoner gör att de då har en sorts brasklapp att bete sig som elakingar.

Att hormoner finns där för att djävlas med fysiska smärtor och psykiska humörsvängningar är tämligen logisk MEN detta behöver inte betyda att man inte är medveten om dessa monstruösa hormoners inverkan på ens psyke.

För några dagar sedan fann jag mig själv att fräsa ifrån onödigt mycket på något som inte var något att bli arg över. Några sekunder efter att jag hade hört mig själv bita ifrån i detta samtal sansade jag mig och tittade till i min töntigt användbara app Period Tracker som upplyste mig om att jag bara är några dagar ifrån den där "skojiga" delen av månaden. Detta fick mig att be om ursäkt och sedan byta samtalsämne.

Hormoner kan vara ett djävulskap men man är ändå ansvarig för sina egna handlingar och jag tänker inte vara slav under mina egna eller andras längre. Beter jag mig som en fitta (stor skillnad på fitta och fitta. Det finns könsorganet och så finns det att vara en djävla fitta på samma sätt som det finns könsorganet kuk och kukhuvud) så vill jag vara medveten nog om detta för att kunna hantera det alternativt be om ursäkt eller hålla mig undan från saker som gör mig rosenrasande.

För i slutet handlar det ändå om självkontroll och den gyllene regeln. Vill du bli bemött av någon som säger något vasst och stormar iväg utan förklaring eller någon som fräser ifrån för att några sekunder senare be om ursäkt för utbrottet. Visst, inget av scenariona är vidare bra men det senare är ändå det jag väljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar